Ukentlig trening i Mindful yoga online

Treningen holdes av Anne Lise Helmersen, idrettsmassør, ergoterapeut og instruktør/trener i mindfulness og oppmerksomt nærvær.

Treningen er for deg som ønsker å lære deg mindfulness og enkle yogabevegelser. Det er ingen krav til forkunnskaper for denne treningen, bortsett fra interesse i metoden. I Mindful yoga trener du din bevegelse med tilstedeværelse, konsentrasjon og fysisk styrke. Mindful yoga består av forsiktige tøyinger, styrke og balanseøvelser, utført langsomt og med konstant oppmerksomhet på pusten og på fornemmelsene som oppstår når du hensetter kroppen i de ulike yogastillingene. Dette bidrar til at du oppøver en følelsesmessig og fysisk styrke og balanse gjennom bevegelse. Du finner veien tilbake til deg selv og blir kjent med dine grenser og hvor du er i livet.

I våre Mindful yogatimer er mindfulness grunnlaget gjennom hele timen.

Du blir guidet detaljert gjennom alle øvelsene og finner din måte å utføre øvelsen på. Vi trener oppmerksomt nærvær mens vi gjør aktive dynamiske bevegelser – og mens vi er i passive stillinger. Vi trener mindful yoga uten å ville oppnå noe, uten å fremtvinge noe. Vi øver oss på å akseptere kroppen slik den er her og nå. Mens vi tøyer, løfter eller balanserer, lærer vi å arbeide med grensene våre, samtidig med at vi opprettholder oppmerksomheten her og nå. Vi er tålmodige og vennlige med oss selv . Mens vi forsiktig beveger oss helt til våre egne grenser i for eksempel en tøyeøvelse, øver vi oss på å puste ved denne grensen og hviler i de rommet mellom å ikke utfordre kroppen overhodet og å presse den for mye.

Vi starter med guidet meditasjon og trener å puste naturlig i de ulike bevegelsene og stillingene. Vi avslutter Mindful yogatimen med kroppskanning, som er en oppmerksomhetsøvelse som er svært avslappende.

Det er viktig for meg som trener at hver og en i gruppen oppleve trygghet med hensyn til eventuelle fysiske utfordringer med egen kropp. Derfor ber jeg om opplysninger om kroppslige utfordringer før timen. På den måten kan vi sammen finne fram til hvordan du kan ivareta deg selv og det du trenger, i forhold til de eventuelle fysiske vondter / begrensninger du har opplyst om.

Mindful yoga 1 – mange og enkle øvelser med guidet instruksjon.Tirsdager 18.00

Mindful yoga 2 – enkle og mer balanserende og styrkende øvelser med guidet instruksjon. Torsdager 19.00

Medlenskap STEG Online 399.- pr. mnd. 

Meld deg inn her: Medlemskap online

“Mindful yoga har endret mitt stressede hode og vesen og hjulpet meg å tenke rolig.” Kvinne 33 år.

Anne Lise har lært meg å puste inn i «vondtene». Det har faktisk en forbausende effekt, og tøyningene kombinert med dette, blir enda mer effektfulle samtidig som muskelspenningene slipper. Kvinne 48 år

“Det er viktig å være oppmerksom på fysiske grenser og å være i disse grensene lenge nok til å oppleve dem, men det er like viktig å ikke presse forbi dem. I stedet skal vi se dypt inn i hvert øyeblikk med full aksept. Og ikke tvinge oss til å være annerledes enn hvordan vi er akkurat nå.” – Jon Kabat-Zinn

 

 

Praktisk info ukentlig Mindful yoga Online:

Tirsdager kl. 18.00 – 19.00

Torsdager kl. 19.00- 20.00

Sted: STEG, storgt.91, 2. etg.
Pris: Medlemskap online på Stegakademiet.no

Kontaktinfo:
Anne Lise, tlf. 932 34 709
E-post: post@steghelse.no
Facebook: STEG

Gratis ett minutts meditasjon for travle mennesker på fartenFinn indre ro i en travel hverdag!

Denne ett minutts meditasjon kan du høre en gang og lære deg, og bruke den i din hverdag. Du har den med deg overalt når du trenger en liten pause for å roe hjernen, sinnet og kroppen og lade batteriene. Et enkelt verktøy for å få ned stresset i hverdagen din.